[object Object]
Andrew
24 januari 2023

Social media uitbesteden. Doen of niet?

Iets wat ik ondernemers hier en daar zie overwegen, is om social media uit te besteden aan een extern bedrijf. Die gedachte komt zowat altijd op dezelfde manier tot stand.

  • We moeten actiever zijn op sociale media
  • Ik heb daar geen tijd voor
  • Ik heb daar geen verstand van

En dus is het verleidelijk om er wat geld tegenaan te gooien en het uit je hoofd te zetten. Zo koop je misschien wel wat rust, maar is het op die manier echt een nuttige investering?

We moeten actiever zijn op social media

Dit kan zeker het geval zijn. Social media is nog altijd een middel dat, wanneer je het slim gebruikt, voor een verschil kan zorgen.

Met activiteit op social media ben je van één voordeel zeker: het is duidelijk dat je bedrijf nog actief is. Dat is wel het enige gegarandeerde voordeel.

Voor maximale impact is het van groot belang dat tekst en beelden aansluiten bij je imago, dat de inhoud zo relevant mogelijk is voor je potentiële klanten, dat de posts goed getimed zijn. Al die dingen kan een extern bedrijf niet zomaar weten.

Ik heb daar geen tijd voor

Daar heb ik twee dingen over te zeggen.

Ten eerste, dat is niet waar. Dit is iets dat mensen zeggen wanneer ze bedoelen dat ze geen zin hebben of het niet belangrijk genoeg vinden om er tijd voor te maken.

Ten tweede, voor social media zal er altijd iemand tijd moeten maken. Ofwel om zelf alles te doen, ofwel om nauw met een externe partij samen te werken en hen nuttige info en ideeën door te spelen.

Ik heb daar geen verstand van

Niemand verwacht dat je alles weet van foto's, video's, copywriting, advertentiesystemen, social media apps, etc. Uiteraard ben je als ondernemer bezig met jouw domein en niet met marketing. Hiervoor kan je zeker hulp inroepen.

Maar er is natuurlijk een groot verschil tussen je laten bijstaan waar nodig en een maandelijkse bijdrage betalen en hopen op het beste.

Conclusie

Alles hangt af van wat 'uitbesteden' in deze context voor jou betekent.

Is dat een partner hebben die je helpt bij het uitwerken van je activiteit op social media? Dan zeg ik: doen.

Is dat iemand betalen zodat jij er niet aan hoeft te denken? Dan zeg ik: besef dat je niet bezig bent met het investeren in marketing, enkel met het kopen van gemoedsrust.

volgende post
16 december 2022

Hoog scoren in Google wordt vaak besproken. Er zijn veel vraagtekens en onzekerheid. Moet jij hierin investeren?