[object Object]
Andrew
7 februari 2023

Heb je als lokale retailer een webshop nodig?

Iedereen weet dat er alsmaar meer online wordt gekocht. Dan is het toch maar logisch dat jij jouw winkel ook online moet zetten, niet? Ik ben niet overtuigd.

Integendeel. Ik denk dat het beste advies voor de meeste winkels simpel is: laat het zo. Je zal veel tijd en geld spenderen met niet veel meer dan teleurstelling als resultaat. Er zijn een aantal redenen waarom ik van die mening ben.

Ik zeg wel degelijk de meeste winkels. Elke situatie is anders. Alles hangt af van jouw sector, doelpubliek en langetermijnvisie.

Je kan niet op tegen de grote spelers

Online shoppers hebben quasi geen reden om jou voorrang te geven op een van de grote spelers. Als lokale retailer heb je achterstand op alle belangrijke punten: prijs, keuze, snelheid, voorraad, levering.

Daarbij zal de webshop van de grote spelers waarschijnlijk een pak beter werken. Die hebben full-time software ontwikkelaars en specialisten die productdata aanvullen.

Coolblue, de beste webshop die ik regelmatig gebruik, heeft meer dan 300 software ontwikkelaars in dienst.

Het is een grote investering

Het grootste deel van de investering is zelfs niet de initiële kost om de shop online te krijgen. Er is keuze genoeg uit kant-en-klare systemen waarmee je in een kwestie van uren tot dagen online bent.

Het echte werk komt achteraf. Als je wilt dat je webshop een beetje echt en levendig aanvoelt, moet je er continu mee bezig zijn:

  • Sleutelen aan flows voor kiezen, vergelijken en afrekenen.
  • Nieuwe producten, foto's, prijzen, beschrijvingen en specificaties toevoegen.
  • Bestaande producten up to date houden of verwijderen als ze niet meer relevant zijn.
  • Categorieën en tags onderhouden zodat er logische onderverdelingen gemaakt worden in producten, best ook aangevuld met hulppagina's om bezoekers te helpen kiezen.
  • Systematisch te werk gaan om te zorgen dat de voorraad correct is.
  • Snel reageren op bestellingen en retours.
  • Online ter beschikking staan voor vragen en problemen.

Als je niet van plan bent om aandacht te besteden aan al deze taken, zal een webshop voor heel wat problemen zorgen.

Is het waar je echt naartoe wilt?

Een online shop en een klassieke winkel zijn fundamenteel anders. Het eindresultaat mag dan wel gelijkaardig zijn, maar alles tussenin is compleet verschillend.

Dus wil je een webshop omdat je denkt dat het aanvulling is aan wat je nu doet? Of is het waar je op termijn naar wilt evolueren?

Of ben je eerst en vooral iemand die wilt inzetten op de klassieke vorm van winkelen, waar je inzet op ervaring en service? En komt de overweging voor een webshop eerder vanuit hoop op extra inkomsten, of onzekerheid door al het gedoe dat online de toekomst is?

Conclusie

Wil je klanten ook online al iets laten zien? Dat kan. Maar een webshop zoals die van de gemiddelde lokale handel—een flauwe voorverpakte ervaring—is volgens mij niet de manier.

volgende post
24 januari 2023

Iets wat ik ondernemers hier en daar zie overwegen, is om social media uit te besteden aan een extern bedrijf. Doe je dat wel om de juiste redenen?